Informatie voor Online Marketeers
Internet marketing is een totaal andere sport dan conventionele marketing. Met internet komt de adverteerder bij de individuele consument in huis; vervolgens neemt de consument de adverteerder mee naar de tuin, het park, de coffeeshop, de trein of de werkplek. De internetgebruiker plukt van het net af wat hij wilt zien. De algemene regels voor commercials, advertenties in dagbladen en postercampagnes op straat werken anders bij een individuele aanpak.
Inhoud:
Consumenten worden producenten
Internet maakt van de consument een producent. De consument produceert sites, blogs, en profielpagina´s. Zo wordt de consument een mede-producent en creëert hij advertentieruimte. De internetgebruiker is op zoek naar informatie en amusement. Hij neemt actief deel door te reageren op artikels en poneert zijn standpunten op forums. De grote kracht van internet is dat men kan reageren op sites; alles wat gecommuniceerd wordt, krijgt gelijk feedback. Deze mogelijkheid van internet zorgt voor een wezenlijk verschil ten opzichte van radio, televisie, kranten en tijdschriften.
Consumenten worden beheerders
Veel internetgebruikers onderhouden zelf een site. De marketeer is afhankelijk van internetgebruikers die een site beheren. Bedrijven hebben een plek nodig om te adverteren. Zo worden de bedrijven en consumenten steeds gelijkwaardiger aan elkaar en wisselt een persoon dagelijks van consument naar producent en weer terug. De grenzen tussen het verschil in koper, verkoper en intermediair worden overschreden.
Mensen bepalen trends
SEO-marketing, linkbuilding, artikelmarketing, affiliate-marketing, social media en emailmarketing zijn termen die een online marketeer gedegen moet kennen. De kracht van een populaire site, forum of dienstverlening wordt aangewend om bedrijven meer naamsbekendheid en vertrouwen te geven. Het zijn de mensen die bepalen wat populair is, zonder dat er een reclamecampagne aan vooraf gaat. Dat is een groot verschil met marketing op conventioneel niveau; daar sturen de reclamemakers nieuwe trends, hypes en grillen. Op internet surfen de bedrijven mee op een nieuwe populaire trend en proberen hun graantje mee te pikken.