Tom008 » Specials » Internet marketing

Informatie voor Online Marketeers

Internet marketing is een totaal andere sport dan conventionele marketing. Met internet komt de adverteerder bij de individuele consument in huis; vervolgens neemt de consument de adverteerder mee naar de tuin, het park, de coffeeshop, de trein of de werkplek. De internetgebruiker plukt van het net af wat hij wilt zien. De algemene regels voor commercials, advertenties in dagbladen en postercampagnes op straat werken anders bij een individuele aanpak.

Inhoud:


Consumenten worden producenten

Internet maakt van de consument een producent. De consument produceert sites, blogs, en profielpagina´s. Zo wordt de consument een mede-producent en creëert hij advertentieruimte. De internetgebruiker is op zoek naar informatie en amusement. Hij neemt actief deel door te reageren op artikels en poneert zijn standpunten op forums. De grote kracht van internet is dat men kan reageren op sites; alles wat gecommuniceerd wordt, krijgt gelijk feedback. Deze mogelijkheid van internet zorgt voor een wezenlijk verschil ten opzichte van radio, televisie, kranten en tijdschriften.

Consumenten worden beheerders

Veel internetgebruikers onderhouden zelf een site. De marketeer is afhankelijk van internetgebruikers die een site beheren. Bedrijven hebben een plek nodig om te adverteren. Zo worden de bedrijven en consumenten steeds gelijkwaardiger aan elkaar en wisselt een persoon dagelijks van consument naar producent en weer terug. De grenzen tussen het verschil in koper, verkoper en intermediair worden overschreden.

SEO-marketing, linkbuilding, artikelmarketing, affiliate-marketing, social media en emailmarketing zijn termen die een online marketeer gedegen moet kennen. De kracht van een populaire site, forum of dienstverlening wordt aangewend om bedrijven meer naamsbekendheid en vertrouwen te geven. Het zijn de mensen die bepalen wat populair is, zonder dat er een reclamecampagne aan vooraf gaat. Dat is een groot verschil met marketing op conventioneel niveau; daar sturen de reclamemakers nieuwe trends, hypes en grillen. Op internet surfen de bedrijven mee op een nieuwe populaire trend en proberen hun graantje mee te pikken.
Goedkoper leven met vouchers en coupons

Goedkoper leven met vouchers en coupons

Op internet is het een relatief nieuwe manier van marketen om een bedrijf bekend te maken bij de consument door vouchers en kortingscouppons te verkopen. Kortingen worden al gegeven zolang de detailha…

Het e-book als marketinginstrument

Gratis e-books zijn een effectief marketinginstrument. Informatieve schrijvers kunnen hun know-how en vakkenis bewijzen in een gratis e-book. Creatieve schrijvers kunnen hun publiek laten kennis maken…

Meet de populariteit van een website!

Wil je weten hoeveel links er naar jouw website gaan? Of naar iedere willekeurige andere website? Lees hier hoe je daar achter kan komen. Het aantal links dat naar jouw site is gemaakt is een indicati…

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een term uit de SEO, de Search Engine Optimalization oftwel zoekmachineoptimalisatie. Linkpopulariteit is een belangrijk middel om naamsbekendheid te verkrijgen via internet. Linkbuild…
Gepubliceerd door Tom008 op 21-08-2011, laatst gewijzigd op 23-05-2012. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_marketing